Organisatie
Bestuur
Het bestuur van Stichting Waakmand Bommelerwaard bestaat uit:
Frans van Amelsvoort
voorzitter
Frans van Amelsvoort was o.m. beleidsadviseur in de sector Zorg & Welzijn (op landelijk, provinciaal en regionaal niveau), bestuurlijk vrijwilliger bij de Stichting Vrijwilligers Palliatieve Terminal Zorg Bommelerwaard en bij de Vereniging Humanitas, afd. Bommelerwaard en afd. Rivierenland.
Leny Merks
Secretaris/Coördinator
Leny Merks is werkzaam geweest in de uitgeversbranche, o.m. als beeldredacteur voor medische uitgaven. In 1999 stond zij aan de wieg van de Stichting Vrijwilligers Terminale Zorg Bommelerwaard (VPTZ). Tot eind 2016 was zij hier coördinator en tot 1 oktober 2020 heeft zij VPTZ als secretaris ondersteunt.
Ralph van den Berg
Penningmeester
Ralph van den Berg heeft geen ervaring met palliatieve zorg, maar wil graag als vrijwilliger bij deze stichting een maatschappelijke bijdrage leveren. Hij vindt de Waakmand een mooi initiatief en zorgt als penningmeester dat alle financiën netjes geadministreerd en verantwoord worden.
Gerlinde Baron
algemeen bestuurslid
Gerlinde Baron is werkzaam als wijkverpleegkundige in de thuiszorg en weet vanuit haar dagelijkse praktijk hoe intensief de laatste periode van waken bij een naaste kan zijn. Daarom wil zij zich graag inzetten voor de waakmand om zo de mantelzorgers een steuntje in de rug te geven.
De bestuursleden zijn vanuit hun professie en/of ander vrijwilligerswerk goed bekend met de situatie rond mantelzorg en waken.
Hun werkzaamheden zijn onbezoldigd.
ANBI verplichtingen
Stichting Waakmand Bommelerwaard is per 9 maart 2020 aangewezen als “Algemeen Nut Beogende Instelling” (ANBI) met het bijbehorende RSIN nummer 861035392. Dit houdt in dat uw giften aan de stichting Waakmand Bommelerwaard zijn vrijgesteld van schenk- en erfbelasting. Onze stichting staat bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder nummer KvK 77526546.
Stichting Waakmand Bommelerwaard wil mantelzorgers die waken bij een ongeneeslijk zieke naaste graag een steuntje in de rug geven door het aanbieden van een waakmand. Wij richten ons op eenieder in de regio Bommelerwaard die bij een dierbare wacht en waakt. Het beleidsplan over het afgelopen jaar vindt u hieronder bij het kopje Verslagen en documenten.
Elk jaar wordt een jaarvergadering gehouden waarin verslag wordt gedaan, zowel secretarieel als financieel, van activiteiten in het zojuist verstreken jaar.
Manier van inkosten werving van de stichting
Onze stichting kent twee inkomstenbronnen, namelijk donaties van particulieren en sponsoring vanuit stichtingen, verenigingen en het bedrijfsleven.
Vermogensbeheer van de stichting
Onze stichting heeft een zeer beperkt vermogen. Wegens dit beperkte vermogen van de stichting beschikken wij alleen over een rekening courant en een spaarrekening bij de Rabobank. Deze rekeningen worden beheerd door de penningmeester. Verder kennen wij geen vermogensbeheer.
Inkomsten en vermogensbesteding van de stichting
Onze stichting werkt uitsluitend met vrijwilligers en kent dus geen personeelskosten. De inkomsten en het vermogen worden besteed aan het vullen en uitleveren van waakmanden.
Beloningsbeleid
Aangezien onze stichting (inclusief bestuur) uitsluitend bestaat uit vrijwilligers kennen wij geen beloning toe.
Financieel jaarverslag
Het financieel jaarverslag over het afgelopen jaar vindt u hieronder bij het kopje Verslagen en documenten. Omdat onze stichting een kleine stichting is, rapporteren we hier een vereenvoudigd financieel jaarverslag. Onze stichting werft niet actief geld of goederen onder derden en onze totale lasten zitten ruim onder de EUR 100.000. Daardoor hoeven wij voor het financieel jaarverslag geen gebruik te maken van de standaardformulieren voor ANBI’s.